Forum Skyline Strona Główna
FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum Skyline Strona Główna  Zaloguj  Rejestracja
Jedna czy dwie turbiny? + Chłodzenie intercoolera
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Skyline Strona Główna -> Technika w motoryzacji
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
hans91
Rowerzysta



Dołączył: 05 Lis 2005
Posty: 98
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: jawor

PostWysłany: Śro 16:58, 10 Maj 2006    Temat postu:

urbanr34 napisał:
niegdy nei jestspalane (czytaj wykrozystywane) cale paliwo ktore jest w cylindrze, z N2O jest uwalniany dodatkowy tlen ktory pomaga w spaleniu wiekszej ilosci paliwa.
ja gdizes tak to czytałem Very Happy

Ta, masz racje,uwalniany jest dodatkowy tlen, bo N2O rozpada się w 500 stopniach na czysty tlen i czysty azot, azot ochładza mieszankę paliwową, przez co zagęszcza ją i może wejść więcej banzyny, a tlen wspomaga spalanie większej ilości benzyny, co daje większy moc

A to, że jest uwalniany dodatkowy tlen wykorzystywane było w latach 40 i 50 w samolotach, gdy trzeba sie było trzeba wznieść na dużą wysokość, gdzie jest mało tlenu, wtedy pilot załączał nitro nie po to żeby uzyskać więcej mocy, tylko po to by mieć tlen w silniku, żeby nie zgasł


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
urbanr34
Moderator



Dołączył: 14 Sty 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: CMG

PostWysłany: Śro 17:44, 10 Maj 2006    Temat postu:

Nitro, podtlenek azotu, NOS, wszyscy coraz częściej stykamy się z tymi określeniami czytając prasę i podsłuchując rozmowy tuningowców. Co to jest? Na pewno wiadomo, że powoduje wzrost mocy, co mogliśmy zobaczyć na filmie "Szybcy i wściekli", "Cobra" lub "Mad Max". Na jakiej zasadzie działa? Czas odpowiedzieć na parę pytań.

Zacznijmy od najważniejszego. Podtlenek azotu to bezbarwny i niepalny gaz. Jest nie toksyczny i nie drażniący, a wdychany w niewielkiej ilości może spowodować lekkie napady histerii oraz śmiechu, właśnie stąd jego druga nazwa "gaz rozśmieszający". Wdychany w czystej formie może spowodować śmierć przez uduszenie, gdyż w normalnej temperaturze i ciśnieniu tlen zawarty w podtlenku nie nadaje się do przyswojenia przez organizm człowieka. W wysokiej temperaturze rozpada się na tlen i azot. Gdy doprowadzimy go do komory spalania, pod wpływem temperatury zaczyna się utleniać. Powstaje w ten sposób mieszanka bardzo bogata w tlen. W powietrzu atmosferycznym znajduje się 23% tlenu, a w podtlenku - 36% tlenu. Przy tym samym ciśnieniu jest on 50% gęstszy od powietrza, a metr sześcienny N2O zawiera 2,3 razy więcej tlenu niż powietrze. Tak więc jeżeli doprowadzimy do silnika dawkę tego gazu i odpowiednią ilość paliwa, łatwo domyśleć się, że będzie on osiągał większą moc. O ile większą? Od około 35-50% wzwyż. Teoretycznie możemy stwierdzić, że znaleziono w końcu rozwiązanie na problem każdego tuningowca, związany z brakiem mocy. Jednak nie do końca jest to idealne rozwiązanie. Zbyt duże ciśnienie w cylindrze zwiększa ryzyko wybuchu silnika, a w najlepszym przypadku uszkodzenia pierścieni tłokowych i uszczelek. Zbyt duże ciśnienie, to wysoka temperatura, więc podczas używania nitro, musi zostać opóźniony moment zapłonu mieszanki.

Gaz przechowywany jest w specjalnych wysokociśnieniowych butlach, w których wartość ciśnienia dochodzi do 50 atmosfer. Przechowywany jest w postaci płynnej, a pobierany jest jedynie gaz znajdujący się nad cieczą. Butlę należy zamontować pod kątem ok.15 stopni, aby ułatwić pobieranie gazu. Pobierany podtlenek przechodzi przez reduktor, który ustala wartość ciśnienia w instalacji. Kolejnymi z najważniejszych elementów, jest rozpylacz gazu i wtryskiwacz paliwa. Zamontowane są one między filtrem powietrza a przepustnicą. W momencie uruchomienia urządzenia, podtlenek zaczyna być rozpylany przez rozpylacz a wtryskiwacz zaczyna podawać dodatkową ilość paliwa. Oczywiście proporcje paliwa do gazu są odpowiednio dobrane, i zależą min. od obrotów silnika, obciążenia itp. Ważne jest dawkowanie paliwa, gdyż za uboga mieszanka może doprowadzić do wspomnianego wcześniej uszkodzenia silnika. Kolejną ważną rzeczą o której nie można zapominać to przyrost mocy jaki chcemy osiągnąć. Jeżeli wywindujemy silnik ponad wartość 35% mocy wyjściowej, należy pomyśleć o wymianie tłoków, pierścieni, uszczelek na wytrzymalsze odpowiedniki. Również właściciele samochodów wyposażonych w taką instalację będą musieli przejść szkolenie w związku z używaniem nitro. Po pierwsze, silnik w którym używany jest podtlenek azotu, mimo zamontowania fabrycznego ogranicznika obrotów, który odcina paliwo dopływające do wtryskiwaczy, i tak może się wkręcać dalej na obroty, znacznie przekraczając dopuszczalną maksymalną wartość obrotów. Dzieje się tak dlatego, że dodatkowy wtryskiwacz podaje nadal paliwo oraz dawkę podtlenku. Oczywiście w rozbudowanych instalacjach jest możliwość podłączenia tego dodatkowego wtryskiwacza do ogranicznika obrotów.

Tak więc dodatkowa moc bierze się nie ze spalania "wybuchowego" gazu, lecz zwykłej benzyny, która dzięki dodatkowej ilości tlenu ma możliwość utworzenia bardziej efektywnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Kiedy mamy możliwość uzyskania większej mocy? W całym zakresie obrotów? Teoretycznie tak, jednak możliwość skorzystania z mocy zaklętej w butli, najlepiej rozpocząć od obrotów maksymalnego momentu obrotowego, gdyż aktywowanie go w zakresie niskich obrotów może doprowadzić do znacznych obciążeń silnika i związanego z tym uszkodzenia. Dlatego w silnikach montuje się specjalny czujnik, pozwalający na uruchomienie instalacji tylko wtedy, gdy przepustnica jest całkowicie otwarta. Kiedy nam się przyda taki zastrzyk mocy? Tylko i wyłącznie do ścigania się spod świateł lub na zlotach tuningowych podczas wyścigów. Takie rozwiązanie przynosi wymierne korzyści. Na co dzień jeździmy samochodem o seryjnej trwałości i zużyciu paliwa, a gdy zaistnieje potrzeba pokazania komuś na co stać naszą maszynę, po prostu naciskamy przycisk i bez stresowo odjeżdżamy do przodu. Jedyną wadą tego rozwiązania, jest krótki czas działania i szybkość zużywania się gazu. Kilkanaście przejazdów na odcinku 400m i pusta butla musi zostać ponownie napełniona. Podlega ona wymianie, więc nie warto bawić się w upiększanie jej wyglądu zewnętrznego.

W kraju można kupić taki zestaw już za 1000zł, z czego 400 stanowi kaucję za samą butlę do NO2.

źródło [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
hans91
Rowerzysta



Dołączył: 05 Lis 2005
Posty: 98
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: jawor

PostWysłany: Śro 19:01, 10 Maj 2006    Temat postu:

Nie wiem jak wam się spodoba mój pomysł, ale w dziale Motoryzacja można by założyć forum technika(ew. Silniki), bo jak takie rzeczy są w OT to sie bałagan robi, a chociażby ten temat mógłby sie tam znaleźć.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Javie
Moderator



Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 618
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:14, 10 Maj 2006    Temat postu:

hans91 napisał:
Nie wiem jak wam się spodoba mój pomysł, ale w dziale Motoryzacja można by założyć forum technika(ew. Silniki), bo jak takie rzeczy są w OT to sie bałagan robi, a chociażby ten temat mógłby sie tam znaleźć.


Dobry pomysł Wink

Co do tekstu, który wkleił urbanr34 to musze się wetknąć (jak zawsze
Twisted Evil ) : powietrze ma 21% tlenu. Pozatym nie napisano o jeszcze jednej ważnej rzeczy : na podtlenku można jechać maksymalnie przez 10 - 15 sekund (zależy od silnika) inaczej wypali dziurę w tłoku Laughing

Instalacje dzielą się na suchą i mokrą : sucha podaje samo N2O, a mokra N2O i paliwo. Ale to przecież wiecie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
urbanr34
Moderator



Dołączył: 14 Sty 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: CMG

PostWysłany: Śro 20:18, 10 Maj 2006    Temat postu:

Javie nie zawsze z tym czasem wszystko zalezy od trfalosci tłoków, wiadomo ze np w seryjnej 350Z za dlugo na N2O nei pojezdzisz, ale jezeli zmiensi tłoki na kute z Tytanu to na pewno mzoesz pojezdzic d;luzej nisz 10-15 sekund (ale kogo stac na takie tloki O.o)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
pablo999
Kierowca Civic'a



Dołączył: 23 Gru 2005
Posty: 364
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: koło gryfina

PostWysłany: Śro 20:21, 10 Maj 2006    Temat postu:

urbanr34 napisał:
Javie nie zawsze z tym czasem wszystko zalezy od trfalosci tłoków, wiadomo ze np w seryjnej 350Z za dlugo na N2O nei pojezdzisz, ale jezeli zmiensi tłoki na kute z Tytanu to na pewno mzoesz pojezdzic d;luzej nisz 10-15 sekund (ale kogo stac na takie tloki O.o)
nawet producenci zestawów nitro zalecaja jazde niedłuzsza niz 15 sekund bez wzgledu na czesci

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
urbanr34
Moderator



Dołączył: 14 Sty 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: CMG

PostWysłany: Śro 20:27, 10 Maj 2006    Temat postu:

hmm
to patrz nie doczytalem Wink (ale na upartego i tak mzona Very HappyVery Happy)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Javie
Moderator



Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 618
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:48, 10 Maj 2006    Temat postu:

urbanr34 napisał:
hmm
to patrz nie doczytalem Wink (ale na upartego i tak mzona Very HappyVery Happy)


Zwłaszcza jak masz drugi silnik na wymiane Laughing Niby 10 sekund to niedużo, ale w praktyce na NOS-ie kop jest taki, że te 10 sekund wystarcza na przyspieszenie do konkretnych prędkości Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
skylinegtr
Street Racer



Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 867
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zamość

PostWysłany: Śro 20:49, 10 Maj 2006    Temat postu:

Słyszałem ze normalnie samochód wytrzymuje ok 35% przyrostu mocy na podtlenku. Hans ja słyszałem dwie wersje na temat roli azotu. Jedna ze jest on obojętny , a druga ze tak jak napisałes schłada mieszanke. Która jest prawdziwa , sam nie wiem. Co do kocyków , to kocyk grzewczy stosujemy kiedy mamy niskie cisnienie w butli. Kiedy jest wysokie ponoc nalezy butle przykryc mokrym recznikiem:D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Javie
Moderator



Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 618
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:54, 10 Maj 2006    Temat postu:

skylinegtr napisał:
Słyszałem ze normalnie samochód wytrzymuje ok 35% przyrostu mocy na podtlenku. Hans ja słyszałem dwie wersje na temat roli azotu. Jedna ze jest on obojętny , a druga ze tak jak napisałes schłada mieszanke. Która jest prawdziwa , sam nie wiem. Co do kocyków , to kocyk grzewczy stosujemy kiedy mamy niskie cisnienie w butli. Kiedy jest wysokie ponoc nalezy butle przykryc mokrym recznikiem:D


35% przyrostu mocy powinny wytrzymać seryjne bebechy bez znaczącego spadku trwałości. W praktyce nie zawsze jest to 35% Rolling Eyes N2O ma podnosić moc, ale w dragsterach stosuje się go do chłodzenia sylindra (ktoś to wcześniej napisał). Jeśli chodzi o kocyki grzewcze, to pierwszy raz coś takiego słysze Shocked Moim zdaniem to jakaś ściema, byłoby to bez sensu przecież Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
skylinegtr
Street Racer



Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 867
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zamość

PostWysłany: Śro 20:56, 10 Maj 2006    Temat postu:

Tak jest to opisane na stronie NX Polska

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
urbanr34
Moderator



Dołączył: 14 Sty 2006
Posty: 1184
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: CMG

PostWysłany: Śro 21:40, 10 Maj 2006    Temat postu:

kocyki to prafda widzialem na TVN turbo koles mial w TT kocyk to urtrzymanai optymalnego cisnienia w butli czy jakos tak

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
skylinegtr
Street Racer



Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 867
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zamość

PostWysłany: Pią 18:28, 19 Maj 2006    Temat postu:

A propo doładowań. Czym sie różni zwykły BOV od SQBOV i SSQBOV ??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
Camil
Moderator



Dołączył: 25 Sty 2006
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie 10:01, 21 Maj 2006    Temat postu:

sequential i super sequential

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Autor Wiadomość
skylinegtr
Street Racer



Dołączył: 02 Lut 2006
Posty: 867
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zamość

PostWysłany: Nie 12:48, 21 Maj 2006    Temat postu:

Camil skrót to ja rozszyfrowac potrafie. Chodzi mi o różnice w działaniu/budowie poszczególnych blow off-ów.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Skyline Strona Główna -> Technika w motoryzacji Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 3 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BBTech Template by © 2003-04 MDesign
Regulamin